اعتراض به ثبت اسناد و املاک، شرایط و مهلت ثبت اعتراض

اعتراض به ثبت

اعتراض به ثبت اسناد و املاک به نوعی از اعتراضات گفته می‌شود که در آن فردی  تقاضای ثبت را حق خود می‌داند. از طرفی این اعتراض نوع اعتراض است  که در دسته عملیات ثبتی انجام می‌شود. به طوری که ایجاد این اعتراضات سبب می‌شود که در عملیات ثبت و سند مانع ایجاد شود. به صورتی که هرگونه عملیات های ثبتی همگی تا زمان  مشخص شدن تکلیف نهایی متوقف می‌شوند. مطابق ماده ۱۶ در قانون به ثبت اسناد و اعتراض به ثبت ملک فرد باید در طی ۹۰ روز اقدام کند و اگر قبل از انتشار آگهی نوبت باشد اعتراض به اداره ثبت پذیرفته نمی‌شود. از طرفی برای ثبت اعتراض باید فرد به ارائه مدارک مورد نیاز بپردازد. این مدارک شامل، کارت ملی برای احراز هویت، هزینه ی پرداخت دادرسی و… می‌باشند. از طرفی برای ارسال اعتراضات به ثبت ارائه برخی مدارک و منضمات برای اسناد و همچنین انجام امور ثبتی لازم است.

برای انواع مشاوره با وکیل ملکی شیراز در زمین اعتراض به ثبت اسناد و املاک با ما تماس بگیرید:

این مدارک عبارتند از:

  • تصویر مصدق صورت‌ جلسه که از طریق اداره ثبت تنظیم شده است
  • تصویر نشان دهنده باطل بودن عملیات ثبتی
  • شماره پرونده
  • تحقیقات میدانی
  • معاینه محلی
  • ارائه درخواست استعلام
  • درخواست جلب نظر برای کارشناسان
  • سوگندنامه
  • استماع شهادت و مطلعین
  • و‌ سایر دلایل و اسناد

از طرفی در روند اعتراض به ثبت لازم است بدانید که امکان اعتراض در مواردی معین با توجه به ماده های ۱۶ و ۲۰ قانون پیش بینی می‌شود. از طرفی اعتراض به اداره ثبت انواع مختلفی دارد.

انواع اعتراض به ثبت

همان‌طور که گفته شد اعتراض به ثبت شامل انواع مختلفی از اعتراضات می‌باشد و دسته بندی آن‌ها جز حقوق ثبتی قرار دارد. به طور کلی هر وکیل ثبتی اعتراض به اداره ثبت را به سه دسته:

  1. اعتراض به عملیات ثبت املاک
  2. اعتراض به تحدید حدود در اداره ثبت
  3. اعتراض به حقوق ارتفاقی در اداره ثبت

تقسیم می‌کند.

اعتراض به ثبت
اعتراض به اداره ثبت
  1. اعتراض به عملیات ثبت املاک

    در این نوع اعتراض وصول می‌تواند موجب توقف هرگونه ثبت املاک در سازمان ثبت و املاک شود. این توقف تا زمانی که روند دعاوی تمام شود ادامه دارد. در اعتراض به عملیات ثبت املاک اگر فرد بعد از ارائه درخواست ملک و انتشار آگهی های شخصی، حقوق خود را برای ملکی بخواهد و ثبت ملک را به نام خود بدارد قادر است با ارائه اعتراض مطابق قانون از ضایع شدن حقوق خود جلوگیری کند. مهلت این اعتراض ۹۰ روز می‌باشد و در طی این مدت فرد می‌تواند با ارائه دادخواست اعتراض مطابق قانون اقدام کند. لازم به ذکر است که ارائه دادخواست اعتراض قبل از انتشار آگهی پذیرفته نمی‌شود.

  2. اعتراض به تحدید حدود در اداره ثبت

    از دیگر انواع اعتراض به اداره ثبت می‌توان به اعتراض به تحدید حدود اشاره کرد. اعتراض به تحدید حدود یکی از رایج ترین اعتراضات در دعاوی ثبتی می‌باشد. این اعتراض قبل از ثبت کردن ملک در دفاتر املاک موضوعیت پیدا می‌کند. در این نوع اعتراض فرد به تقاضای ثبت ملک هیچ گونه اعتراضی ندارد  بلکه اعتراض آن به ناظر است. به طوری که در جریان تحدید حدود به متقاضی تجاوز شده است. ناگفته نماند که در این نوع اعتراض فقط قسمتی از ملک ثبت شده است.

  3. اعتراض به حقوق ارتفاقی در اداره ثبت

    اعتراض به اداره ثبت شامل هرگونه اعتراض به حقوق ارتفاقی نیز می‌باشد. در این نوع اعتراض به ثبت معترضین شامل کسانی هستند که مدعی حق ارتفاقی برای املاک مورد نظر می‌باشند و تقاضای ثبت دارند. از طرفی کسانی که به حق ارتفاقی اعتراض دارند نیز می‌توانند در افراد معترض به این اعتراض قرار بگیرند. همچنین فردی که در تحدید حدود خود حضور نداشته است و یا نماینده اش حضور نداشته است می‌تواند از معترضین این نوع اعتراض به اداره ثبت باشد. در این نوع اعتراض اگر افراد مدعی برای حق ارتفاقی املاک خود باشند،  قادر هستند که برای حقوق ارتفاقی خود اعتراض وارد کنند. مهلت اعتراض در این موضوع یک ماه است. همچنین مراحل رسیدگی به این اعتراض مانند سایر اعتراضات ثبت و تحدید می‌باشد.

شرایط دادخواست اعتراض به اداره ثبت

به طور کلی اعتراض به اداره ثبت دارای شرایطی می‌باشد. به طوری که با مراجعه به وکیل ثبتی می‌توانید به طور کامل  از این شرایط مطلع شوید. اما به طور کلی در روند اعتراض به ثبت دادخواستی که به دادگاه ارائه می‌شود باید مطابق با ماده ۵۱ در قانون دادرسی مدنی باشد و نکات این ماده به طور کامل در اعتراض ارائه شده رعایت شوند. بنابراین شرایط دعاوی ثبتی با دیگر دعاوی تفاوت شایانی ندارد. همچنین با توجه به اینکه اعتراض خواهان بر مبنای رسیدن به ملک معینی است بنابراین باید روند دعاوی اعتراض مانند دیگر دعاوی مالی انجام شود. از طرفی به دلیل اینکه این دعوی مربوط به مال غیر منقول است بنابراین باید هزینه دادرسی مطابق مصوب ۷۳ پرداخت شود. از طرفی هزینه دادرسی با توجه به قیمت منطقه باید پرداخت شود. همچنین تمبر مالیاتی و تمامی حقوق کانون باید بر اساس نوع دعوی محاسبه شوند.

مرجع رسیدگی به اعتراض در اداره ثبت

به طور کلی مرجع اعتراضات به اداره ثبت عموماً اداره ثبت می‌باشد. همچنین لازم است بدانید که مرجع این اعتراضات باید همان اداره ثبتی باشد که آگهی اعتراض را انتشار کرده است. همچنین قرار دادن اداره ثبت برای انتخاب مرجع به این صورت است که اداره ثبت باید به شکل متولی ثبت اسناد مطمئن باشد که معترض وجود دارد و همچنین باید جریان ثبت را توقف بزند. از طرفی مرجع اعتراضات در اعتراض به تحدید حدود نیز اداره ثبت می‌باشد اما در برخی موارد و به صلاح رئیس دادگستری منطقه، رئیس اداره کشوری و رئیس ثبت املاک و ثبت اسناد می‌توانند مرجع اداره ثبت باشند. مرجع ثبت نیز در دعوای اعتراض به حقوق ارتفاقی اداره و یا شعبه ثبتی هستند. ناگفته نماند که ارسال اعتراضات ثبتی در این نوع باید به وسیله دادخواست انجام شود.

سایر نکات در اعتراض به ثبت

در بررسی اعتراض به ثبت توجه به نکات مهم این روند بسیار ضروری است. به طوری که با مراجعه به وکیل ثبتی می‌توان از مهم‌ترین نکات در اعتراض به اداره ثبت مطلع شد. اما به طور کلی یکی از نکاتی که در روند اعتراض به ثبت باید به آن توجه کرد مواردی است که حق اعتراض را از بین می‌برد. به طوری که اگر در روند اعتراض فرد با حدود سابق سند مالکیت گرفته باشد، فرد سند رسمی را در حق اعتراض ثبتی خود باطل کرده باشد و اعتراض به حدود توسط مالک غیر مجاور انجام شده باشد حق اعتراض باطل می‌شود. همچنین اگر دادخواست اعتراض به دلیل نبود حضور فرد در جلسه و یا عدم حضور نماینده اش باطل شود، فرد می‌تواند در طی دو روز بعد از ارسال قرار ابطال دادخواست تجدید نظر ارائه دهد. این دادخواست باید به طور مستقیم به دادگاهی که صلاحیت دارد ارسال شود. همچنین لازم است بدانید که طرفین دعوا در اعتراضات ثبتی می‌توانند قبل از صدور حکم توسط دادگاه در موضوع دعوای خود به توافق رسیده و صلح کنند.

همچنین اگر میخواهید درمورد روند اعتراض به ثبت حقوق مالکیت بیشتر بدانید به سایت CORE سر بزنید.

لازم به ذکر است که در این صورت مدارکی موجب به رفع دعوای اعتراض مسترد می‌شود. ناگفته نماند که استرداد یک طرفه برای دعوا کافی نیست و باید تمامی معترضین در موضوع دعوای اعتراض توافق کرده باشند. در صورت عدم توافق همه معترضین دعوای اعتراض در دادگاه همچنان ادامه پیدا می‌کند. همچنین لازم است بدانید که در صورت فوت شخص معترض و نبود وراث مراتب برای دادستان فرستاده می‌شود تا اقدامات مقتضی به موجب تعقیب دعوا انجام شود.

در این متن به بررسی اعتراضات ثبتی به طور کامل پرداختیم. اعتراضات ثبتی شامل اعتراضات به ثبت املاک، اعتراضات به تحدید حدود در اداره ثبت و اعتراضات به حقوق ارتفاقی در اداره ثبت می‌باشند. مراجع این اعتراضات اداره ثبت می‌باشد. سپاس از شما در مطالعه این متن.

این مقاله را برای دیگران ارسال کنید

Telegram
WhatsApp

سایر مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش مسائل حقوقی املاک

به طور مستمر مقالات علمی یا ویدئوهای آموزشی در سایت بارگذاری خواهد شد تا دانش حقوقی و عملی کاربران گرامی افزایش یافته و در موارد مشابه از آنها استفاده کنند.

تهیه گزارش از پرونده جریانی دادگاه

مطالعه و بررسی اوراق پرونده و دلایل و مدارک طرفین در پرونده و ارائه راهکار منطقی و مناسب جهت دفاع در جلسات رسیدگی دادگاه

درخواست تنظیم قرارداد ملکی

با بررسی مسائل حقوقی مرتبط با ملک، قراردادی نگارش می شود که حتی الامقدور مخاطرات جانبی در نظر گرفته شود تا اختلافات احتمالی به حداقل برسد.

ارزیابی اسناد و مدارک

با مراجعه حضوری به مراجع ذیصلاح از جمله اداره ثبت اسناد و املاک و یا شهرداری و یا از طریق سایت و لینک معرفی شده از طریق اداره ثبت اسناد و مطابقت آن ها با اسناد موجود؛ اصالت مدارک ،ارزیابی و مورد بررسی قرار می گیرد.

وکالت در دعاوی ملکی

جهت درخواست وکالت در دعاوی مرتبط با املاک ، ابتدا با شماره تلفن: ۰۹۱۷۳۲۸۲۴۸۸ تماس گرفته یا در واتساپ پیام دهید، تا در سریعترین زمان ممکن، مسئول دفتر با ارسال پیامک، ضمن اعلام آدرس، تاریخ و ساعت مشاوره حضوری را جهت بررسی حضوری موضوع و یا بررسی مدارک به شما اعلام نمایند.

مشاوره تخصصی ملک

مشاوره تخصصی ملک