دعاوی ملکی کیفری، معرفی انواع پرونده های کیفری املاک

مجرب ترین وکیل ملکی دعاوی ملکی ثبتی
همان طور که می دانید دعاوی ملکی در دو نوع دعاوی ملکی کیفری و دعاوی ملکی حقوقی مطرح می شوند. آیا از چند و چون دعوی ملکی کیفری مطلع هستید؟ آیا می دانید دعاوی ملکی املاک در چند نوع ممکن است مطرح شوند؟ حجم بالایی از پرونده های مورد بررسی در دادگاه ها مربوط به پرونده ملکی کیفری است، که در حوزه املاک رخ می دهند. چنین پرونده هایی بدون مشاوره حقوقی با وکیل ملکی کیفری می تواند پروسه طولانی مدتی داشته باشند. مراحل دادرسی به چنین پرونده هایی طولانی و زمان بر است و به دلیل پیچیدگی های خاصی که دارد توصیه می کنیم از وکیل ملکی خوب و با سابقه در حوزه دعاوی ملکی کیفری مشاوره بگیرید. پیگیری پرونده توسط وکیل ملکی مجرب می تواند بهترین و کوتاه ترین مسیر را پیش روی تان قرار دهد. تنها در این شرایط است که آرامش خاطر بیشتری در طول دادرسی خواهید داشت. در این راستا شما می توانید با مجرب ترین وکیل ملکی شیراز داریوش امیرپور مشاوره داشته باشید تا صحیح ترین مسیر ممکن شما را قرار دهد. برای آشنایی بیشتر در ادامه به معرفی انواع پرونده های کیفری املاک می پردازیم.

طرح دعاوی ملکی کیفری

برای این که بتوانید دعوای ملکی کیفری خود را در محاکم قضایی مطرح کنید. باید شکوائیه ای برای آن تنظیم و به دادگاه ارائه دهید. به همین دلیل اموری که را که نمی توان در چارچوب جرایم ملکی کیفری گنجاند از طریق طرح شکایت مورد رسیدگی و پیگیری قضایی قرار می گیرند.

هزینه دعاوی ملکی کیفری

برای دادرسی و پیگیری پرونده های دعاوی کیفری املاک لازم است، هزینه ای به عنوان هزینه دادرسی پرداخت گردد. این هزینه در مورد همه انواع دعاوی کیفری املاک برابر و مبلغ ثابتی است، و شامل دعاوی ملکی کیفری نیز می شود.

انواع دعاوی ملکی کیفری

رایج ترین نوع جرایمی که در دادگاه های کشور در قالب پرونده های دعاوی ملکی کیفری طرح می گردند به موارد زیر خلاصه می شوند:

دعوی جعل اسناد ملکی به نیت فریب و کلاهبرداری

معامله و خرید و فروش املاک تنها با ارائه سند مالکیت امکان پذیر است. در زمان فروش ملک، فروشنده باید سند آن را به نام خریدار انتقال دهد. در صورتی که فروشنده سعی کند با سند جعلی اقدام به فروش ملک نماید، جرم جعل سند صورت گرفته که نیت از آن فریب و کلاهبرداری از خریدار می باشد. یکی از دعاوی ملکی کیفری، که در پرونده های کیفری املاک صورت می گیرد این است که به راستی انتقال سند صورت نمی گیرد، که چنین معاملاتی در محلی به جز دفاتر اسناد رسمی رخ می دهد. همچنین در صورت اثبات جرم، مجرم به پرداخت جریمه و همچنین تحمل مجازات های قانونی، بر حسب جرم واقع شده محکوم خواهد شد.

دعوی ارتکاب جرم کلاهبرداری در خرید و فروش و معاملات املاک و مسکن

از دیگر دعاوی ملکی کیفری، و از رایج ترین کلاهبرداری ملکی است، که می تواند به شکل ها و روش های متفاوتی در خرید و فروش ومعاملات املاک و مستغلات اتفاق بیفتد. مصداق اصلی این جرم زمانی است که فردی با نیت تقلب و انجام اعمال متقلبانه در مورد ملک و املاک افراد دیگر به آنها آسیب و ضرر برساند. به عنوان مثال قصد انتقال املاک غیر را به دیگران داشته باشد. نکته قابل تامل در مورد این نوع کلاهبرداری این است که شرط مجازات مجرم در قوانین ملکی کیفری، نتیجه جرم نیست. لازم است اضافه نماییم که در صورت شروع کلاهبرداری توسط مجرم، قانون توجهی به نتیجه آن ندارد که آیا مجرم موفق به انجام اعمال خلاف خود شده است یا نه. در هر صورت جرمی اتفاق افتاده و مجرم باید بدون در نظر گرفتن نتیجه آن، مجازات گردد. حمایت از افراد در برابر کلاهبرداران، دلیل اصلی این قانون می باشد.

دعوی خیانت در امانت

دعوی خیانت در امانت را می توان از جرایم دیگری دانست که در پرونده های کیفری املاک مطرح می شوند. البته خیانت در امانت می تواند در حوزه های دیگری جز حوزه دعوی ملکی کیفری نیز پیش آید. این جرم زمانی می تواند متوجه افراد گردد که اختیار ملکی در اختیار فردی به جز مالک باشد. تصاحب ملکی مال غیر، از بین بردن آن، فروختن و … از مصادیق خیانت در امانت به شمار می آیند. به عنوان مثال ممکن است مالک اصلی برای فروش ملک آن را در اختیار فردی دیگر قرار داده باشد و یا حتی برای مدتی ملک برای سکونت موقت در اختیار دیگران قرار بگیرد. در چنین شرایطی ممکن است جرم خیانت در امانت توسط فردی که ملک در اختیار او است رخ دهد.

دعوی فروش غیرقانونی اموال فردی به یک یا چندین فرد دیگر

در این مورد خاص شرط وقوع جرم فروش مال غیر می باشد و در صورتی که مجرم اقدام به فروش کرده ولی موفق به آن نشود، قانونا جرمی صورت نگرفته است؛ زیرا در صورت عدم موفقیت مجرم در فروش مال غیر ضرری متوجه مالک نشده است. از دیگر شرایط اثبات این جرم و طرح دعوی آن، انجام آن بدون اجبار است. به عبارتی مجرم نباید تحت فشار و اجبار مرتکب این جرم شود تا بتوان از او شکایت کرد.

دعوی انتقال منافع ملک غیر به فرد یا افراد دیگر

انتقال منافع ملک غیر به افراد دیگر به این معنا است که فردی منافع ملکی را که متعلق به وی نیست، به دیگران منتقل نماید. این مساله جرم بوده و نوعی کلاهبرداری محسوب می گردد که در گروه دعاوی ملکی کیفری می تواند مورد رسیدگی قرار بگیرد.
  • دعوی تبانی و فساد در خرید و فروش‌ و معاملات دولتی
  • دعوی استفاده از سند جعلی در معاملات ملکی
  • دعوی تغییر کاربری زمین کشاورزی بدون داشتن مجوزرسمی از مراجع مرتبط
  • دعوی خرید و فروش و معامله معارض
  • دعوی خرد کردن املاک و ورود غیرمجاز به ملک دیگران

استفاده از وکیل ملکی برای حل دعاوی ملکی کیفری

برای طرح دعاوی ملکی کیفری لازم است با وکیل ملکی مجرب مشورت کنید. وکیل ملکی می تواند بهترین نوع طرح دعوی را پیشنهاد دهد. در گام بعدی وکیل ملکی می تواند خواسته را مطابق با موضوع ملکی کیفری تعیین نماید. شما بدون راهنمایی وکیل ملکی که در زمینه پرونده های ملکی کیفری سابقه و تجربه زیادی دارد نمی توانید این مراحل طولانی را با موفقیت پشت سر بگذارید. ممکن است در فرایند دادرسی، شما در مورد اینکه الزام به انعقاد سند رسمی را بخواهید و یا ایفای تعهد، دچار سردرگمی شوید. برای اجتناب از قرار گرفتن در چنین شرایطی مشاوره با وکیل ملکی مجرب می تواند گره گشای مشکل تان بوده و در مورد انتخاب عنوان مناسب برای طرح دعوا کمک تان کند. همان طور که در بالا اشاره شد به منظور طرح انواع دعاوی ملکی کیفری کمک گرفتن و مشاوره با وکیل ملکی امری مهم و ضروری است. وکیل ملکی کیفری به جمع آوری اسناد و مدارک موردنیاز پرداخته و اطلاعات مورد نیاز برای تنظیم دادخواست را جمع آوری می کند. وی می تواند لایحه دفاعیه را تنظیم و در دادگاه از پرونده شما دفاع نماید.

دعاوی کیفری املاک و مرجع رسیدگی به آن

دادسرای محلی که جرم در آن اتفاق افتاده را می توان مرجع رسیدگی به دعاوی ملکی کیفری دانست. باید اضافه کنیم که در مواردی نیز ممکن است شکایات مرتبط با این دعاوی، توسط ضابطان دادگستری شامل درجه داران و افسران نیروی انتظامی مورد رسیدگی قرار بگیرند. این ضابطان بعد از ثبت شکایت ملزم به ارجاع آن به مقامات قضایی هستند. پرونده دعاوی ملکی کیفری بعد از بررسی های اولیه در مورد پرونده، ضمن صدور قرار جلب به دادگاه ارجاع داده خواهد شد. در دادگاه نیز با تحقیقات مناسب در مورد پرونده، اقدام به صدور حکم قانونی می شود. برای تنظیم شکایت دعاوی کیفری املاک لازم است به دادسرا مراجعه گردد.

مقالات مرتبط

آموزش مسائل حقوقی املاک

به طور مستمر مقالات علمی یا ویدئوهای آموزشی در سایت بارگذاری خواهد شد تا دانش حقوقی و عملی کاربران گرامی افزایش یافته و در موارد مشابه از آنها استفاده کنند.

تهیه گزارش از پرونده جریانی دادگاه

مطالعه و بررسی اوراق پرونده و دلایل و مدارک طرفین در پرونده و ارائه راهکار منطقی و مناسب جهت دفاع در جلسات رسیدگی دادگاه

درخواست تنظیم قرارداد ملکی

با بررسی مسائل حقوقی مرتبط با ملک، قراردادی نگارش می شود که حتی الامقدور مخاطرات جانبی در نظر گرفته شود تا اختلافات احتمالی به حداقل برسد.

ارزیابی اسناد و مدارک

با مراجعه حضوری به مراجع ذیصلاح از جمله اداره ثبت اسناد و املاک و یا شهرداری و یا از طریق سایت و لینک معرفی شده از طریق اداره ثبت اسناد و مطابقت آن ها با اسناد موجود؛ اصالت مدارک ،ارزیابی و مورد بررسی قرار می گیرد.

وکالت در دعاوی ملکی

جهت درخواست وکالت در دعاوی مرتبط با املاک ، ابتدا با شماره تلفن: ۰۹۱۷۳۲۸۲۴۸۸ تماس گرفته یا در واتساپ پیام دهید، تا در سریعترین زمان ممکن، مسئول دفتر با ارسال پیامک، ضمن اعلام آدرس، تاریخ و ساعت مشاوره حضوری را جهت بررسی حضوری موضوع و یا بررسی مدارک به شما اعلام نمایند.

مشاوره تخصصی ملک

مشاوره تخصصی ملک