دعاوی ملکی حقوقی، معرفی انواع پرونده های دعاوی حقوقی

مجرب ترین وکیل ملکی برای دعاوی ملکی حقوقی

یکی از مهمترین نیازهای دنیای امروز املاک هستند که می توانند گزینه ایده الی برای سرمایه گذاری نیز به شمار آیند. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد برای خرید مسکن، شتاب زده عمل کرده و بدون اطلاع از قوانین حقوقی اقدام به معامله کنند. دعاوی ملکی حقوقی نیز به دلیل مشکلاتی که معمولا ناشی از سهل انگاری افراد است اتفاق می افتند.
دعاوی حقوقی املاک را می توان از پر چالش ترین دعاوی حقوقی دانست که ممکن است ضررهای بسیاری برای طرفین آن به دنبال داشته باشند. در ادامه به معرفی دعاوی ملکی حقوقی و انواع آن پرداخته و برای آشنایی با دعاوی ملکی حقوقی چند مورد را بررسی می کنیم. برای مشاوره با بهترین وکیل ملکی شیراز در زمینه دعاوی ملکی حقوقی به شما آقای داریوش امیرپور را پیشنهاد میکنیم.

دعاوی ملکی حقوقی ، معرفی انواع پرونده های حقوقی املاک

دعاوی ملکی حقوقی با موضوع اموال اشخاص در دادگاه های کشور مطرح می شوند. همان طور که می دانید املاک جزو اموال غیر منقول افراد محسوب شده و می توانند با موضوع اموال در مراجع قضایی مطرح شوند. لازم به ذکر است که اموالی که امکان نقل و انتقال را ندارند در گروه اموال غیر منقول قرار می گیرند.
در دعاوی ملکی حقوقی یکی از طرفین دعوا، ادعای خود را که بر علیه طرف دیگر است مطرح می کند. البته این شخص باید برای ادعای خود، دادخواست تنظیم نماید. البته در قانون کشور مصادیقی برای دعاوی حقوقی ملکی ارائه شده است. پرونده ملکی حقوقی در انواع مختلفی می تواند مطرح شود. پرونده های ملکی حقوقی که حجم بالایی از دعاوی حقوقی ملکی را در دادگاه ها به خود اختصاص داده اند عبارتند از:

انواع دعاوی ملکی حقوقی

حجم زیادی از پرونده های مرتبط با دعاوی ملکی حقوقی به دو دلیل اصلی اتفاق می افتند:

  • عدم آشنایی کافی با قوانین معاملات ملکی
  • سودجویی افراد
  • در هر صورت توصیه می کنیم قبل از این که اقدام به اجاره، خرید و یا واگذاری مالی را بنمایید، با وکیل ملکی حقوقی مشورت نمایید و از راهنمایی های وی استفاده کنید.
    برخی از انواع دعاوی ملکی حقوقی عبارتند از:
  • دعاوی تنظیم سند رسمی و یا الزام به فک رهن
  • دعاوی الزام به تحویل ملک
  • دعاوی مطالبه خسارت
  • دعاوی درخواست و مطالبه اجرت المثل
  • دعاوی اخذ صورت مجلس تفکیکی در مورد ساختمان هایی که واحدهای جداگانه و یا چندگانه دارند.
  • دعاوی الزام به دریافت پایان کار
  • دعاوی تعدیل اجاره بها
  • دعاوی مرتبط با سرقفلی
  • دعاوی تخلیه در مورد اماکن تجاری مشمول قانون سال 1356
  • دعاوی تخلیه اماکن مسکونی و تجاری مشمول قانون سال 1376
  • دعاوی مرتبط با تخلیه اماکن مسکونی مشمول قانون سال 1362
  • دعاوی ابطال قرارداد
  • دعاوی فسخ قرارداد
  • تمام دعاوی مرتبط با موقوفات خاص و عام
  • دعاوی مطالبه و اخذ اجور معوقه
  • دعاوی مرتبط با حق تجارت و کسب و پیشه
  • دعوی رفع تصرف عدوانی
  • دعوی الزام به فک رهن و سندهای ضمانتی
  • دعوی الزام به فک رهن ملک زمانی مطرح می گردد که راهن، وام و یا دین خود را پرداخت نموده باشد ولی مرتهن اقدامی برای آزاد نمودن ملک مرهونه ننماید. این نوع دعوی در دسته دعاوی ملکی حقوقی قرار می گیرد. برای طرح این نوع از دعاوی راهن می تواند دادخواست خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نماید. در ادامه و در مرحله بدوی، راهن باید علاوه بر ارائه مدارکی که مالکیت وی را در مورد ملک مرهونه نشان دهد و مدارک مربوط به پرداخت کامل وام، هزینه دادرسی و ثبت دادخواست را نیز بپردازد.

دعوای الزام به تحویل ملک

دعاوی الزام به تحویل ملک در حوزه دعاوی ملکی حقوقی در حقیقت دعاوی هستند که در آنها اجبار و الزام بر فروشنده برای تحویل ملک وجود دارد. البته الزام به تحویل ملک، ادعایی است که باید آن را اثبات نمود و برای اثبات آن نیاز به سند رسمی است. پس برای بررسی پرونده ملکی حقوقی باید اسناد لازم را ارائه نمود.

دعاوی مطالبه خسارت

اگر شما به عمد و سوء نیت یا اشتباه و سهل انگاری خسارت مادی یا معنوی به شخصی وارد کنید، مقصر هستید. پس ممکن است آن فرد از شما درخواست جبران خسارت در دعاوی مطالبه خسارت نماید. افراد همچنین ممکن است به عنوان شاکی خصوصی به دنبال سود احتمالی از مجرمان یا جبران هزینه های دادرسی باشند. پیشنهاد می شود حتما در حل این پرونده ها از یک وکیل پایه یک دادگستری شیراز مشورت بگیرید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید.

دعوی الزام تنظیم سند رسمی ‌برای املاک

در مورد انتقال سند املاک می توان به دو روش اقدام نمود:

  • سند عادی: هر سندی که رسمی نباشد، عادی است.
  • سند رسمی: سند رسمی به سندی گفته می‌شود، که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده باشد.

تنظیم سند رسمی و مسئولیت آن بر عهده فروشنده ملک می باشد. در صورتی که وی این مسئولیت را به خوبی انجام ندهد، خریدار می توان قبل از ادعای مالکیت، درخواست تنظیم سند رسمی را بنماید.در دعوی الزام تنظیم سند رسمی ‌برای املاک مادامی که دادگاه و یا مراجع قضایی انتقال مالکیت را به صورت سند عادی تایید نماید، می توان از طریق دادگاه فروشنده را مجبور به انتقال سند مالکیت رسمی نمود.
در حقیقت در مواردی که فروشنده مراحل تنظیم رسمی سند را انجام ندهد، خریدار می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست ابطال سند رسمی را بنمایند.

دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

از دعوی ملکی حقوقی مطرح در مورد آپارتمان های نوساز می توان به دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی اشاره نمود. مشخصات بخش های تفکیکی در یک ساختمان و واحدهای موجود در آن، در سندی با نام صورت مجلس تفکیکی معین می گردد. مامور اداره ثبت با توجه به گواهی پایان کار ساختمان می تواند این سند را تهیه نماید.
صورت مجلس تفکیکی به منظور تعیین حدود چهارگانه در هر واحد آپارتمان و بخش های مشاع تهیه می گردد. در حقیقت می توان این صورت مجلس را مبنایی برای تهیه سند واحدها در نظر گرفت که در آن سهم افراد در واحدهای تفکیک شده مشخص می شود.
صدور سند مالکیت پس از تنظیم صورت مجلس تفکیکی انجام می گیرد. پس در صورتی می توان دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی را مطرح نمود که قبلا برای ملک، سند مالکیت صادر نشده باشد. این نوع دعاوی در گروه دعاوی غیرمالی طبقه بندی می شوند و به همین دلیل برای رسیدگی به آنها باید به مراجع قضایی نزدیک به ملک مراجعه کرد.

دعوای خلع ید

در ماده 308 از قانون مدنی دعوای خلع ید در حوزه دعوی ملکی حقوقی به دعاوی گفته می شود که در آن فردی به صورت غیرقانونی ملکی را تصرف کرده است. در این دعوی مالک ملک با طرح دعوای خلع ید، اخراج فرد را از ملک خود خواستار می شود. البته لازم به ذکر است که در قانون مدنی برای چنین دعاوی تعریف و مصداقی ارائه نشده است.

وکلای حقوق، دعوای خلع ید را دعوای مالکیت نیز می نامند زیرا در این دعوی مالک ملک ادعا می کند که شخصی به صورت غیرقانونی ملک او را متصرف شده است.

دعوی الزام به دریافت پایان کار

از دعاوی الزام به دریافت پایان کار در حیطه دعوی ملکی حقوقی به دریافت پایان کار عبارتند از:

استفاده از وکیل ملکی برای حل دعاوی ملکی حقوقی

مشاوره با وکیل ملکی در دعاوی ملکی حقوقی و قراردادهای مهم امری لازم و بدیهی است. اختصاص بخش زیادی از پرونده ها در دادگاه ها و محاکم قضایی به دعاوی ملکی به دلیل عدم توجه کافی فروشنده ملک و خریدار به این امر می باشد.

اگر طرفین دعوای ملکی حقوقی، از ابتدای معامله و قبل از عقد قرارداد، به وکیل ملکی متخصص مراجعه کنند و از مشاوره‌های تخصصی وی استفاده کنند، دیگر مشکلی پیش نمی‌آید و نیازی به طرح دعوی نخواهند داشت. در کشورهای توسعه یافته، این موضوع نقش پر رنگ‌تری به خود می‌گیرد، و افراد در چنین جوامعی، از این مساله درک درستی دارند. وکیل پایه یک دادگستری شیراز با تخصص و تجربه‌ای که درخصوص حیطه ملکی حقوقی دارد، می‌تواند کارها را سریع‌تر و با هزینه کمتری انجام دهد. بیشتر افراد جامعه، بر این باور هستند که گرفتن وکیل بار مالی اضافی است و به همین دلیل از آن استفاده نمی‌کنند. در صورتی که اصلا چنین نیست و حتی مشاوره با وکیل خوب می تواند به لحاظ بار مالی اقتصادی تر باشد.

مقالات مرتبط

آموزش مسائل حقوقی املاک

به طور مستمر مقالات علمی یا ویدئوهای آموزشی در سایت بارگذاری خواهد شد تا دانش حقوقی و عملی کاربران گرامی افزایش یافته و در موارد مشابه از آنها استفاده کنند.

تهیه گزارش از پرونده جریانی دادگاه

مطالعه و بررسی اوراق پرونده و دلایل و مدارک طرفین در پرونده و ارائه راهکار منطقی و مناسب جهت دفاع در جلسات رسیدگی دادگاه

درخواست تنظیم قرارداد ملکی

با بررسی مسائل حقوقی مرتبط با ملک، قراردادی نگارش می شود که حتی الامقدور مخاطرات جانبی در نظر گرفته شود تا اختلافات احتمالی به حداقل برسد.

ارزیابی اسناد و مدارک

با مراجعه حضوری به مراجع ذیصلاح از جمله اداره ثبت اسناد و املاک و یا شهرداری و یا از طریق سایت و لینک معرفی شده از طریق اداره ثبت اسناد و مطابقت آن ها با اسناد موجود؛ اصالت مدارک ،ارزیابی و مورد بررسی قرار می گیرد.

وکالت در دعاوی ملکی

جهت درخواست وکالت در دعاوی مرتبط با املاک ، ابتدا با شماره تلفن: ۰۹۱۷۳۲۸۲۴۸۸ تماس گرفته یا در واتساپ پیام دهید، تا در سریعترین زمان ممکن، مسئول دفتر با ارسال پیامک، ضمن اعلام آدرس، تاریخ و ساعت مشاوره حضوری را جهت بررسی حضوری موضوع و یا بررسی مدارک به شما اعلام نمایند.

مشاوره تخصصی ملک

مشاوره تخصصی ملک