الزام به فک رهن ملک + طرح دعوا و نمونه دادخواست

الزام به فک رهن ملک + طرح دعوا و نمونه دادخواست

هزینه های ساخت و ساز این روزها به دلیل افزایش نرخ تورم، بسیار زیاد است و با احتساب هزینه های جانبی، معمولا افرادی که قصد ساخت و ساز ملک را دارند از عهده پرداخت آن بر نمی آیند. بر همین اساس بیشتر افراد برای پرداخت هزینه ها، به دریافت وام های بانکی روی می آورند.

در حقیقت دریافت وام تنها راه چاره ای است که می توان هزینه های ساخت و ساز را پوشش داد. اما در این حالت، بانک سند ملک مورد نظر را به صورت رهن و گرو نزد خود نگه خواهد داشت تا تضمینی برای بازپرداخت مبلغ وام باشد. در صورتی که مالک قصد فروش چنین ملکی را داشته باشد، باید نخست با پرداخت مبلغ وام آن را از گرو بانک آزاد کند. به این کار فک رهن گفته می شود.

برای مشاوره در زمینه الزام به فک رهن ملک و دعاوی آن با بهترین وکیل ملکی شیراز تماس بگیرید:

الزام به فک رهن ملک

مالک و یا سازنده ملکی که در رهن بانک است، ملزم است قبل از فروش و تنظیم سند، آن را فک رهن کند. الزام به فک رهن تنها به این مورد خلاصه نمی شود و موارد دیگری نیز می توان برای آن برشمرد. به عنوان مثال برخی افراد برای دریافت وام بانکی و پرداخت بدهی های خود، ملکی را در گرو بانک قرار می دهند. ممکن است گیرنده وام تمامی اقساط وام را پرداخت کند ولی هنوز بانک اقدام به فک رهن ملک نکند. در این حالت مالک می تواند به دادگاه مراجعه و دادخواستی مبنی بر دعوی الزام به فک رهن تنظیم کند.

دعاوی الزام به فک رهن موارد متعددی دارد که می تواند در حالت فروش ملک با مبایعه نامه عادی نیز پیش آید. در این حالت مالک با وجود تعهدی که برای خارج کردن ملک از رهن تا زمان مشخصی داده است، به تعهدات خود عمل نمی کند. در این حالت ممکن است خریدار متضرر شده و دعوی فک رهن را مطرح نماید. دعاوی الزام به فک رهن باید در دادگاهی تنظیم گردد که در محل احداث ملک مورد نظر قرار دارد.

الزام به فک رهن ملک + طرح دعوا و نمونه دادخواست
الزام به فک رهن ملک + طرح دعوا و نمونه دادخواست

انواع دعوای الزام به فک رهن ملک

در تمامی دعاوی الزام به فک رهن، خواهان به شخصی گفته می شود که خواستار فک رهن باشد. در این شرایط خوانده نیز فردی خواهد بود که متعهد به فک رهن است و مالک رسمی شناخته می شود. دعوی الزام به فک رهن یکی از انواع دعاوی ملکی حقوقی است که در قانون اساسی ایران به دو صورت قابل تنظیم و مطرح شدن است:

  • دعاوی مستقل
  • دعاوی ملزم به تنظیم سند

هر کدام از این دعاوی شرایط خاصی برای مطرح شدن در مراجع قضایی دارند که تنها وجه اشتراک آن در الزام به فک رهن می باشد. با توجه به شرایط پیش آمده می توان دعاوی فک رهن را در این دو گروه دسته بندی کرده و آنها را پیگیری نمود.

همچنین بخوانید: اعتراض به ثبت اسناد و املاک

دعوی الزام به فک رهن تنظیم سند ملک

این نوع از دعوی الزام به فک رهن در بیشتر مواقع در مورد سازندگان ملک اتفاق می افتد. در این حالت سازندگان ملک برای اینکه بتوانند از عهده هزینه های ساخت و ساز برآیند، اقدام به رهن ملک و دریافت وام از بانک می کنند. پس از آن ملک را به صورت قولنامه ای به خریدار می فروشند. در این حالت در قولنامه ذکر می شود که سازنده ملزم به فک رهن ملک در زمان تعیین شده و قبل از تنظیم سند می باشد.

در برخی مواقع ممکن است سازنده نتواند موفق به فک رهن ملک در زمان مقرر شود که در این حالت دعوی الزام به فک رهن تنظیم سند مطرح می گردد.

دعوی الزام به فک رهن مستقل

در این نوع از دعاوی ملکی حقوقی، فردی مال خود را در نزد شخص ثالثی از قبیل بانک در ازای دریافت وام به عنوان گرو قرار می دهد. این مال تا زمان پرداخت کامل بدهی در رهن بانک خواهد بود. در مواقعی ممکن است فرد وام را به صورت کامل بازپرداخت کرده باشد؛ اما بانک اقدامی برای فک رهن نکند. در این حالت شخص می تواند در زمینه الزام به فک رهن ملک، دعوی خود را مطرح نماید. حتی در چنین شرایطی فرد می تواند درخواست برای ایام عدم فک رهن، اجرت المثل درخواست کرده و از بانک خسارت قراردادی و قانونی طلب کند.

الزام به فک رهن ملک + طرح دعوا و نمونه دادخواست
الزام به فک رهن ملک + طرح دعوا و نمونه دادخواست

مراحل طرح دعوای الزام به فک رهن

  1. تنظیم دادخواست الزام به فک رهن ملک و ذخیره سازی آن به صورت فایل ورد در سی دی و یا گوشی تلفن همراه
  2. مراجعه به نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت و ارسال دادخواست
  3. زمان و تاریخ دقیق تشکیل جلسه رسیدگی به دعوی، طی پیامکی ابلاغ خواهد شد.
  4. حضور در جلسه رسیدگی و ارائه مدارک خود مبنی بر خودداری مرتهن در مورد فک رهن و مدارکی که مربوط به پرداخت کامل وام می باشد.
  1. نمونه دادخواست الزام به فک رهن

    نمونه متن دادخواست الزام به فک رهن ملک

    ریاست محترم ……………..

    با سلام ؛

    احتراما به استحضار می رساند که اینجانب ……………. فرزند ……………………. به شماره ملی …………… ، در تاریخ ………………… با خوانده دعوی ، آقا / خانم ………………………. یک قرارداد رهن به شرح پیوست ، منعقد نموده ایم که به موجب آن ، اینجانب ، منزل مسکونی خویش به مشخصات ………………………… به ارزش …………………………… ریال را به عنوان رهن ، به ایشان واگذار نموده و طبق قرارداد منعقده ، در تاریخ ……………………… ، اقدام به پرداخت کلیه بدهی های خود به خوانده محترم نمودم .

    لکن ، متاسفانه ایشان ، علی رغم پرداخت تمامی مبلغ بدهی توسط اینجانب ، از انجام اقدامات لازم جهت فک رهن ملک بنده ، خودداری می نمایند . بنابراین ، به موجب این دادخواست ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به فک رهن ملک را تقاضا دارم .

  2. مدارک لازم برای فک رهن خانه

    • سند مالکیت
    • مبایعه ‌نامه
    • تصویر قرارداد رهن
    همچنین بخوانید: دعوای خلع ید
  3. هزینه دادرسی الزام به فک رهن

    با توجه به ارزش منطقه ای ملکی که در رهن قرار گرفته، هزینه دادرسی تعیین خواهد شد که در ابتدای طرح دعوی، خواهان باید آن را پرداخت نماید. اما در صورتی که رای صادر شده به نفع خواهان باشد، در حکم صادر شده، خوانده محکوم به پرداخت هزینه های دادرسی خواهد بود.

  4. اجرای حکم الزام به فک رهن

    اجرای حکم  الزام به فک رهن خانه و یا در حالت کلی ملک به این صورت می باشد:

    1. پس از صدور حکم، فروشنده و یا راهن مکلف به پرداخت طلب خود می باشد.
    2. پس از فک رهن، فروشنده ملک را بدون وثیقه و به صورت طلق در اختیار خریدار قرار خواهد داد.

    در صورتی که فروشنده این کار را نکند، می توان اموال وی را توقیف و یا حتی به فروش رساند تا به این وسیله ملک را از رهن آزاد نمود.

نحوه استعلام فک رهن سند ملک

در مواردی که شما قصد خرید خانه و یا ملکی را دارید، باید از آزاد بودن سند آن اطمینان داشته باشید. برای استعلام فک رهن سند ملک و اطمینان از اینکه سند ملک در هیچ جایی گرو نیست، باید از طریق دفاتر اسناد رسمی استعلام بگیرید. در این دفترخانه ها می توانید از وضعیت سند مطلع گردید. البته در حالت کلی خرید املاکی که در رهن بانک هستند کمی دردسرساز هستند و بهتر است از این کار خودداری کنید.

این مقاله را برای دیگران ارسال کنید

Telegram
WhatsApp

سایر مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش مسائل حقوقی املاک

به طور مستمر مقالات علمی یا ویدئوهای آموزشی در سایت بارگذاری خواهد شد تا دانش حقوقی و عملی کاربران گرامی افزایش یافته و در موارد مشابه از آنها استفاده کنند.

تهیه گزارش از پرونده جریانی دادگاه

مطالعه و بررسی اوراق پرونده و دلایل و مدارک طرفین در پرونده و ارائه راهکار منطقی و مناسب جهت دفاع در جلسات رسیدگی دادگاه

درخواست تنظیم قرارداد ملکی

با بررسی مسائل حقوقی مرتبط با ملک، قراردادی نگارش می شود که حتی الامقدور مخاطرات جانبی در نظر گرفته شود تا اختلافات احتمالی به حداقل برسد.

ارزیابی اسناد و مدارک

با مراجعه حضوری به مراجع ذیصلاح از جمله اداره ثبت اسناد و املاک و یا شهرداری و یا از طریق سایت و لینک معرفی شده از طریق اداره ثبت اسناد و مطابقت آن ها با اسناد موجود؛ اصالت مدارک ،ارزیابی و مورد بررسی قرار می گیرد.

وکالت در دعاوی ملکی

جهت درخواست وکالت در دعاوی مرتبط با املاک ، ابتدا با شماره تلفن: ۰۹۱۷۳۲۸۲۴۸۸ تماس گرفته یا در واتساپ پیام دهید، تا در سریعترین زمان ممکن، مسئول دفتر با ارسال پیامک، ضمن اعلام آدرس، تاریخ و ساعت مشاوره حضوری را جهت بررسی حضوری موضوع و یا بررسی مدارک به شما اعلام نمایند.

مشاوره تخصصی ملک

مشاوره تخصصی ملک