شرایط مزایده ملک و اموال موروثی

شرایط مزایده ملک و اموال موروثی

فروش ملک ارثی در مورد املاکی صدق می کند که صاحب اصلی آن فوت شده باشد. مزایده اموال موروثی طبق شرایطی انجام می گیرد و مبلغ دریافتی بر اساس مقررات و قوانین به وراث متوفی تعلق می گیرد. در صورتی که وراث بیش از یک نفر باشند، مالکیت آنها بر اموال موروثی به صورت مشاع صورت می گیرد.
یکی از روش های خرید و فروش ملک ارثی، برگزاری مزایده اموال موروثی است. خریداران بسیاری ترجیح می دهند این گونه املاک را به دلیل قیمت و موقعیت مناسبی که دارند، خریداری کنند. اما این کار قوانین خاصی دارد و باید برای خرید املاک موروثی مراحل مختلفی را طی کنید. در صورتی که قصد خرید و فروش املاک موروثی را دارید، مشاوره با یک وکیل ملکی شیراز می تواند شما را سریعتر به نتیجه برساند.

برای مشاوره در زمینه مزایده ملک و املاک موروثی با بهترین وکیل ملکی شیراز تماس بگیرید:

شرایط مزایده ملک و اموال موروثی

تاریخ و زمان مزایده ملک و اموال موروثی، در اخبار و روزنامه های محلی اعلام می گردد. وراث نیز می توانند با شرکت در مزایده و ارائه بیشترین قیمت، مزایده را به نفع خود به اتمام برسانند. از دیگر شرایط مزایده اموال موروثی، به مزایده گذاشتن آن در چند مرحله است. به عبارت دیگر در صورتی که در بار اول ملک فروخته نشود، لازم است برای بار دوم نیز مزایده تکرار گردد؛ ولی با قیمتی کمتر از بار اول. تکرار مزایده و کاهش قیمت ملک تا زمانی ادامه خواهد یافت که مشتری برای خرید آن پیدا شود.

همچنین بخوانید : فروش اموال ورثه ای بدون سند

مزایده چیست؟

مزایده در لغت به معنای فروختن چیزی به دیگران به قیمت بالاتر می باشد. در مزایده، قراردادی بین دو طرف معامله منعقد می گردد. اما به لحاظ حقوقی مزایده، تشریفات فروش املاک و اموال به بیشترین قیمت پیشنهادی از سوی خریداران می باشد. از جمله موارد استفاده از مزایده، می توان به فروش اموال موروثی و مطالبه طلب اشاره نمود.

مزایده ملک موروثی

فروش ملک ارثی ممکن است در مواقعی با اختلافات شدید بین وراث همراه باشد. حال اگر یکی از وراث در ملک نشسته باشد و قصد تخلیه هم نداشته باشد، اختلافات شدت بیشتری خواهد گرفت. در چنین مواردی وراث می توانند برای حل اختلاف به دادگاه واقع در محل ملک مراجعه کنند.
دادگاه برای فروش ملک اقدام به برگزاری مزایده ملک موروثی کرده و ملک را می فروشد. در نهایت سهم هر یک از وراث تعیین و پرداخت می گردد.

قوانین مزایده ملک ورثه ای

مزایده اموال موروثی از قوانین خاصی پیروی می کند. به این صورت که ملک باید قبل از مزایده و توسط کارشناسان دادگستری مورد ارزیابی قرار بگیرد. سپس ملک به مزایده گذاشته می شود و وراث باید برای برگزاری آن از سوی دادگاه، هزینه آگهی پرداخت کنند.
در ادامه باید اشاره کنیم که در مدت برگزاری مزایده ملک موروثی، بین خریداران عادی و وراث برای خرید ملک هیچ تفاوتی وجود ندارد. در حقیقت هر کدام از وراث نیز می توانند در مزایده شرکت کرده و در صورت پیشنهاد قیمت بیشتر، مزایده را به نفع خود به اتمام برسانند.

نکاتی در مورد مزایده اموال ارثی

تنها هزینه مزایده ملک موروثی، هزینه آگهی آن می باشد.
خرید ملک ورثه ای از جانب یکی از وراث به شرط داشتن مجوز از دادگاه بلامانع است.
بدون هیچ گونه استثنایی، فردی که بیشترین قیمت را پیشنهاد دهد، می تواند به عنوان برنده مزایده معرفی گردد.
برنده مزایده باید سهم هر کدام از وراث را مستقیما به خود وراث و یا نماینده قانونی آنها پرداخت کند.
در صورت عدم حضور هر کدام از وراث، لازم است در دفاتر رسمی وکالت نامه تنظیم و ارائه دهد.
اگر یکی از وراث سن قانونی نداشته باشد، لازم است برای وی قیم تعیین گردد.

نحوه مزایده ملک های موروثی

همان طور که اشاره کردیم در صورت بروز اختلاف در تقسیم ارث بین وراث، مراجعه به دادگاه و درخواست مزایده ملک موروثی می تواند راهکار مناسبی برای حل و فصل اختلاف ها باشد. در این شرایط دادگاه ملک را با قیمتی که از سوی کارشناس دادگستری اعلام می گردد، به فروش می رساند. به این ترتیب که ملک به فردی که بیشترین قیمت را برای خرید پیشنهاد کند، فروخته خواهد شد. البته قبل از مزایده، تاریخ و ساعت آن به اطلاع عموم می رسد و در نهایت سهم وراث به آنها پرداخت می گردد.

حضور وکیل در مزایده املاک موروثی

همان طور که اشاره شد مزایده اموال موروثی زمانی اتفاق خواهد افتاد که وراث در تقسیم ارث، تفاهم نداشته باشند. در این شرایط وکیل ملک شیراز می تواند به صورت قانونی مراحل فروش ملک ارثی را پیش ببرد. حضور وکیل در مزایده املاک موروثی می تواند علاوه بر رسیدگی به مراحل فروش، روند قانونی پرونده را سرعت بیشتری ببخشد.

مراحل مزایده ملک ارثی

  1. تایید مالکیت ملک
  2. ارائه گواهی انحصار وراثت
  3. ارائه اصل وصیت نامه فرد متوفی
  4. بررسی وجود و یا عدم وجود ورثه صغیر
  5. بررسی صحت وکالت نامه خرید و فروش
  6. موافقت و رضایت تمامی وراث
  7. واریز مبلغ معامله به حساب تمامی وراث

شرایط مزایده املاک و اموال موروثی

سهم دادگاه از مزایده اموال موروثی

در صورتی که قصد مزایده ملک موروثی را دارید، بهتر است بدانید در این خصوص مبلغی از قیمت معامله به عنوان سهم دادگاه و یا دولت کسر خواهد شد. سهم دادگاه از مزایده اموال موروثی در حقیقت همان مالیات است که به حالت مستقیم از مبلغ کل، کسر خواهد شد. میزان سهم دادگاه به فروشنده ملک و همچنین قیمت فروش ملک بستگی دارد. به عبارت دقیق تر سهم دادگاه به صورت درصدی تعیین می گردد که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از یک وکیل ملکی شیراز کمک بگیرید.

همچنین بخوانید : دعوای خلع ید

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای مزایده ای

در زمان خرید ملک ورثه ای مزایده ای لازم است موارد زیر را بدانید و به آنها توجه کنید:

  1. ارائه اصل سند و بررسی صفحه اول به منظور وجود نام متوفی
  2. حضور همه وراث در زمان انجام معامله برای جلوگیری از مشکلات قانونی بعدی
  3. پرداخت سهم هر کدام از وراث به خود وی و یا وکیل قانونی اش
  4. درج مشخصات و شماره تمامی مدارک ارائه شده و همچنین ذکر مراجع صدور آنها، در متن مبایعه نامه در زمان انجام معامله
  5. ارائه الزامی مفاصا حساب مالیات بر ارث
  6. توجه به عدم وجود فرد محجور در بین وراث
  7. در صورت وجود فرد محجور در بین وراث باید برای وی قیم تعیین و نصب گردد.
  8. ارائه گواهی انحصار وراثت الزامی است.
  9. بررسی وجود و یا عدم وجود وصیت نامه متوفی

این مقاله را برای دیگران ارسال کنید

Telegram
WhatsApp

سایر مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش مسائل حقوقی املاک

به طور مستمر مقالات علمی یا ویدئوهای آموزشی در سایت بارگذاری خواهد شد تا دانش حقوقی و عملی کاربران گرامی افزایش یافته و در موارد مشابه از آنها استفاده کنند.

تهیه گزارش از پرونده جریانی دادگاه

مطالعه و بررسی اوراق پرونده و دلایل و مدارک طرفین در پرونده و ارائه راهکار منطقی و مناسب جهت دفاع در جلسات رسیدگی دادگاه

درخواست تنظیم قرارداد ملکی

با بررسی مسائل حقوقی مرتبط با ملک، قراردادی نگارش می شود که حتی الامقدور مخاطرات جانبی در نظر گرفته شود تا اختلافات احتمالی به حداقل برسد.

ارزیابی اسناد و مدارک

با مراجعه حضوری به مراجع ذیصلاح از جمله اداره ثبت اسناد و املاک و یا شهرداری و یا از طریق سایت و لینک معرفی شده از طریق اداره ثبت اسناد و مطابقت آن ها با اسناد موجود؛ اصالت مدارک ،ارزیابی و مورد بررسی قرار می گیرد.

وکالت در دعاوی ملکی

جهت درخواست وکالت در دعاوی مرتبط با املاک ، ابتدا با شماره تلفن: ۰۹۱۷۳۲۸۲۴۸۸ تماس گرفته یا در واتساپ پیام دهید، تا در سریعترین زمان ممکن، مسئول دفتر با ارسال پیامک، ضمن اعلام آدرس، تاریخ و ساعت مشاوره حضوری را جهت بررسی حضوری موضوع و یا بررسی مدارک به شما اعلام نمایند.

مشاوره تخصصی ملک

مشاوره تخصصی ملک