فروش اموال ورثه ای بدون سند ، تقسیم اموال بدون سند

فروش اموال ورثه ای بدون سند ، تقسیم اموال بدون سند

در برخی مواقع ممکن است دارایی ها و املاک افراد فاقد سند رسمی باشند و به عبارتی در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشده باشند. در این شرایط و در صورت فوت وی، تقسیم ارث و ماترک به جا مانده برای وراث ضوابط و شرایط خاصی خواهد داشت. در این حالت مراحل انحصار وراثت و تقسیم ارث ممکن است مشکلاتی به دنبال داشته باشد و فروش ملک ورثه ای بدون سند را برای طرفین معامله با سردرگمی هایی همراه کند.
همان طور که می دانید در شرایط عادی نیز ممکن است برای املاکی که دارای سند ثبتی و تک برگ نیستند هم مشکلاتی ایجاد گردد. حال در صورتی که چنین اموالی، جزو اموال موروثی باشند، شرایط موجود از حالت اول نیز کمی پیچیده تر می شود. در این حالت باید با یک وکیل خوب شیراز مشورت کنید تا راه های قانونی آن مورد بررسی قرار بگیرد.

برای مشاوره در زمینه فروش و تقسیم اموال ورثه ای با بهترین وکیل ملکی شیراز تماس بگیرید:

اموال قولنامه ای یا بدون سند

اموال قولنامه ای یا بدون سند، املاک و یا اموالی هستند که سند رسمی ندارند و برای خرید و فروش آنها ناچارا باید از قولنامه استفاده نمود. در این شرایط در بنگاه های املاکی متنی تنظیم می گردد تا توافق هایی که بین فروشنده و خریدار انجام می گیرد، در آن نوشته شود. به این متن در اصطلاح قولنامه گفته می شود. تنظیم قولنامه و خرید و فروش اموال توسط آن می تواند به دلایل مختلفی انجام بگیرد.
تخلفات ملکی و ساختمانی مانند داشتن طبقه اضافی می تواند یکی از دلایل نداشتن سند رسمی محسوب گردد که در این شرایط نمی توان برای ملک مورد نظر سند رسمی صادر کرد. علاوه بر این، در صورتی که ملک و یا ساختمان در بافت قدیمی و فرسوده واقع گردد، لازم است به صورت کامل تخریب شده و سازه جدیدی بنا گردد.
در هر حال زمین و ملک قولنامه ای به هیچ وجه اعتبار رسمی ندارد و در مورد امور قانونی و حقوقی آن، ممکن است مشکلاتی پیش آید.

همچنین بخوانید: تعدیل اجاره بها

اموال قولنامه ای یا بدون سند

تقسیم اموال موروثی فاقد سند

همان طور که اشاره شد تقسیم اموال ورثه ای بدون سند و یا املاکی که به حالت قولنامه ای به نام فرد فوت شده انتقال یافته است، کمی دشوار خواهد بود. چرا که در مورد چنین اموالی باید قبل از اینکه اقدام به انحصار وراثت دارایی ها و املاک متوفی نمود، استعلام گردد. در مورد املاک قولنامه ای هم که سند رسمی برای آنها وجود ندارد، استعلام و پیگیری آنها کار ساده ای نخواهد بود.
اما در برخی مواقع نیز ممکن است ملک موروثی سنددار باشد ولی بنا به دلایلی، سند مفقود شده و یا از بین برود. در این حالت با توجه به اینکه سند ملک به صورت رسمی ثبت گردیده، می توان کپی برابر با اصل آن را تهیه و بر اساس آن مراحل قانونی انحصار وراثت را پیش برد.
با توجه به مشکلاتی که برای فروش ملک ورثه ای بدون سند وجود دارد، لازم است نخست برای دریافت سند رسمی اقدام نمود و سپس برای فروش آن ملک اقدام کرد.

مشکلات تقسیم ارث بدون سند

تقسیم ارث بدون سند، مشکلات بسیاری دارد و منحصر به یک مورد خاص نمی گردد. به عنوان مثال در بیشتر مواقع مالک اصلی زمین و یا ملک که آن را به صورت قولنامه ای به فرد دیگری انتقال داده، فوت می کند. اگر فردی که زمین را به این صورت خریداری کرده نیز فوت کند، در این صورت وراث خریدار باید از وراث فروشنده رضایت بگیرند. این مساله مشکل بزرگی است که بیشتر هم دیده می شود.
اکر در این حالت معامله به صورت عادی و به صورت قولنامه صورت گرفته باشد و علاوه بر آن طرفین معامله نیز آن را امضاء کرده باشند، فسخ معامله توسط ورثه امکان پذیر نخواهد بود. در این شرایط وراث باید نسبت به گرفتن سند رسمی اقدامات لازم را انجام دهند.

مشکلات تقسیم ارث بدون سند

فروش ملک ورثه ای بدون سند

فروش ملک ورثه ای بدون سند امکان پذیر نیست و باید فروشنده قبل از انحصار وراثت ملک، برای گرفتن سند رسمی و تنظیم آن اقدام کند. در صورتی که فروشنده از گرفتن سند رسمی امتناع کند وراث می توانند از طریق دادگاه، وی را به این کار مجبور کنند. پس از اینکه سند رسمی صادر شد، می توان برای تقسیم ملک ورثه ای بدون سند اقدام نمود. در این صورت سهم الارث هر کدام از وراث تعیین می گردد تا آنها بتوانند برای ثبت سهم الارث خود و دریافت سند شان اقدام کنند.

همچنین بخوانید: جعل سند ملکی

شرایط تقسیم ارث برای املاک با سند عادی

به منظور تقسیم ارث در مورد املاکی که دارای سند عادی هستند بر اساس شرایط به دو صورت مختلف می توان تصمیم گرفت و اقدام نمود. در ادامه به این دو مورد اشاره می کنیم:
برای تقسیم املاکی که دارای سند غیررسمی و عادی هستند به شرط توافق بین وراث، می توان بر اساس توافق صورت گرفته عمل نمود. به عبارتی اگر ورثه بر فروش ملک توافق کنند، ملک را با نظر همگی فروخته و وجه دریافتی را بین خود تقسیم می کنند. اما اگر توافق نمایند که ملک را بین همه تقسیم کنند، بر اساس توافق صورت گرفته ملک تقسیم و هر کدام سهم خود را دریافت می کنند.
ممکن است ورثه به توافق نرسند و نتوانند در مورد فروش و یا تقسیم ملک به یک نتیجه کلی برسند. در این حالت باید به دادگاه مراجعه کنند. دادگاه نیز با مشورت کارشناس تصمیم می گیرد. در صورتی که ملک قابل افراز باشد یعنی بتوان آن را بدون از دست رفتن ارزش تقسیم نمود، این کار انجام می گیرد.
اما در صورتی که کارشناس تشخیص دهد که ملک قابلیت افراز ندارد و در این حال از ارزش آن کاسته خواهد شد، دادگاه دستور فروش ملک را صادر خواهد کرد. در این شرایط مزایده ملک ورثه ای بدون سند انجام می گیرد و هر کدام از وراث می توانند در آن شرکت و ملک را خریداری نماید.

این مقاله را برای دیگران ارسال کنید

Telegram
WhatsApp

سایر مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش مسائل حقوقی املاک

به طور مستمر مقالات علمی یا ویدئوهای آموزشی در سایت بارگذاری خواهد شد تا دانش حقوقی و عملی کاربران گرامی افزایش یافته و در موارد مشابه از آنها استفاده کنند.

تهیه گزارش از پرونده جریانی دادگاه

مطالعه و بررسی اوراق پرونده و دلایل و مدارک طرفین در پرونده و ارائه راهکار منطقی و مناسب جهت دفاع در جلسات رسیدگی دادگاه

درخواست تنظیم قرارداد ملکی

با بررسی مسائل حقوقی مرتبط با ملک، قراردادی نگارش می شود که حتی الامقدور مخاطرات جانبی در نظر گرفته شود تا اختلافات احتمالی به حداقل برسد.

ارزیابی اسناد و مدارک

با مراجعه حضوری به مراجع ذیصلاح از جمله اداره ثبت اسناد و املاک و یا شهرداری و یا از طریق سایت و لینک معرفی شده از طریق اداره ثبت اسناد و مطابقت آن ها با اسناد موجود؛ اصالت مدارک ،ارزیابی و مورد بررسی قرار می گیرد.

وکالت در دعاوی ملکی

جهت درخواست وکالت در دعاوی مرتبط با املاک ، ابتدا با شماره تلفن: ۰۹۱۷۳۲۸۲۴۸۸ تماس گرفته یا در واتساپ پیام دهید، تا در سریعترین زمان ممکن، مسئول دفتر با ارسال پیامک، ضمن اعلام آدرس، تاریخ و ساعت مشاوره حضوری را جهت بررسی حضوری موضوع و یا بررسی مدارک به شما اعلام نمایند.

مشاوره تخصصی ملک

مشاوره تخصصی ملک