صفر تا صد دریافت انحصار وراثت 1402

صفر تا صد انحصار وراثت 1402

وراث برای انجام هر گونه اقدامی در دفاتر اسناد رسمی، ادارات دولتی، بانک ها و … نیازمند دریافت انحصار وراثت و ارائه گواهی آن می باشند. بر همین اساس در صورتی که این گواهی را در اختیار نداشته باشید، امکان انتقال و یا تقسیم ماترکه و یا حتی مراجعه به بانک ها و ادارت دولتی را ندارید. در حقیقت ورثه از نظر قانونی، کسی خواهد بود که با دریافت انحصار وراثت، نام وی در گواهی آمده باشد.

برای مشاوره در زمینه انحصار وراثت با بهترین وکیل ملکی شیراز تماس بگیرید:

انحصار وراثت

در صورت فوت هر فردی، اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول وی بین وراث تقسیم می گردد. وراث نیز برای این منظور لازم است گواهی انحصار وراثت دریافت کنند تا در آن، به نام هر کدام و سهم الارثی که دارند به صورت کامل و دقیق اشاره گردد. در واقع گواهی انحصار وراثت را می توان مدرکی قانونی دانست که بر اساس آن ارثیه تقسیم می شود

انواع مختلف گواهی انحصار وراثت

فروش ملک موروثی تنها با دریافت گواهی انحصار وراثت امکان پذیر خواهد بود. این گواهی نیز می تواند بر اساس ارزش اموال باقیمانده در دو نوع نامحدود و محدود صادر گردد. در ادامه مختصری در مورد هر یک از این انواع توضیح می دهیم:
گواهی انحصار وراثت محدود: در صورتی که اموال باقیمانده از متوفی کم باشد، برای آن می توان گواهی انحصار وراثت محدود دریافت نمود. معمولا دارایی هایی که کمتر از 50 میلیون ارزش مالی داشته باشند، در این گروه جای می گیرند. مراحل دریافت این نوع گواهی بسیار کوتاه است و در مدت کمتری می توانید آن را تهیه کنید.
گواهی انحصار وراثت نامحدود: در صورتی که تمامی اموال از جمله زمین، مغازه، خانه و … ارزشی بیش از 50 میلیون داشته باشند، فروش ملک موروثی تنها با دریافت گواهی انحصار وراثت نامحدود میسر خواهد بود. دریافت این نوع گواهی به دلیل زیاد بودن سرمایه متوفی، پیچیدگی های خاصی دارد و در مقایسه با نوع اول، پروسه زمان بری دارد.

همچنین بخوانید : خیانت در امانت

انحصار وراثت

مدارک لازم جهت دریافت انحصار وراثت

  • استشهاد محضری
  • شناسنامه فرد متوفی
  • گواهی فوت
  • کپی و یا اصل سند عقدنامه
  • شناسنامه تمامی وراث
  • ارائه وصیت نامه در صورتی که موجود باشد.

لازم به ذکر است که در صورت کامل نبودن مدارک می توانید از بهترین وکیل ملکی کمک بگیرید تا وی شما را راهنمایی کرده و استعلام های مورد نیاز را تهیه کند.

مراحل دریافت انحصار وراثت

برای اطلاع از قوانین انحصار وراثت 1402 و نحوه دریافت انحصار وراثت می توانید با بهترین وکیل ملکی مشاوره کنید. اما در حالت کلی برای این منظور لازم است مدارک ذکر شده در مطالب قبلی را آماده کنید. برای مثال به منظور تهیه اشتهادیه محضری، باید ابتدا در یکی از دفاتر اسناد رسمی، فرم مخصوص را تکمیل و آن را توسط سه نفر شاهد به امضاء برسانید. سپس می توانید با تنظیم دادخواستی برای صدور گواهی انحصار وراثت و جمع آوری مدارک دیگر، به دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه کنید.
شورای حل اختلاف نزدیک به محل سکونت فرد متوفی، صلاحیت رسیدگی به دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت را دارد. در مرحله بعدی و پس از ثبت درخواست وراث، مرجع ذیصلاح در روزنامه های کثیرالانتشار اقدام به انتشار آگهی برای گواهی نامحدود می کند. از این تاریخ به مدت یک ماه فرصت داده می شود تا در صورتی که فردی ادعای ذی نفع بودن را داشت، مراجعه و ادعای خود را به اثبات برساند. پس از یک ماه دادگاه گواهی انحصار وراثت را صادر خواهد نمود.
در صورتی که در طول یک ماه فردی ادعای ذی نفع بودن کرد، دادگاه جلسه رسیدگی به آن را برگزار خواهد نمود که در این شرایط فرایند صدور گواهی، کمی طولانی خواهد شد.

جدیدترین تغییرات مراحل صدور گواهی انحصار وراثت

در مورخ 7/7/1399 شمسی بخشنامه ای به تصویب رسید که به موجب آن برای اموال بالای 50 میلیون، گواهی انحصار وراثت نامحدود پس از انتشار آگهی صادر می گردد. اما برای اموالی که ارزش کمتری داشته باشند، نیازی به انتشار آگهی نیست و می توان این گواهی را از شوراهای حل اختلاف تهیه کرد.
در حالت معمول دریافت گواهی های محدود 3 تا 7 روز کاری به طول می انجامد و مسلما دریافت گواهی های نامحدود بیشتر از این مدت به زمان نیاز دارند. البته بهتر است اشاره کنیم که برای دریافت گواهی انحصار وراثت، در سال های قبل ملاک 30 میلیون بود که اکنون به 50 میلیون افزایش یافته است.

تهیه استشهادیه انحصار وراثت

همان طور که اشاره کردیم یکی از مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت 1402، تهیه استشهادیه انحصار وراثت است. این گواهی باید به صورت محضری نوشته شود تا بتوان به عنوان سند رسمی به آن استناد نمود. در استشهادیه انحصار وراثت به اسامی وراث اشاره شده و سهم الارث هر کدام دقیقا نوشته می شود.
امضاء سه نفر به عنوان شاهد در دفاتر اسناد رسمی یکی از ضروریات تهیه استشهادیه است که می توان گفت اطلاعات زیر در آن ذکر می گردد:

  • مشخصات و نام و نام خانوادگی متوفی
  • تاریخ فوت متوفی
  • مشخصات و نام تمامی وراث

در حقیقت در فرم استشهادیه شهود مشخصات متوفی، تاریخ فوت وی و مشخصات وراث را اعلام و با امضاء فرم، شهادت خود را تایید می کنند.

همچنین بخوانید : صفر تا صد قوانین مشارکت در ساخت

صفر تا صد انحصار وراثت

هزینه دریافت گواهی انحصار وراثت

هزینه دریافت گواهی انحصار وراثت مبلغ مشخصی است که از سوی قوه قضائیه هر ساله تعیین می گردد. برای دریافت انحصار وراثت 1402 و اطلاع از هزینه های آن، بهترین وکیل ملکی می تواند کمک تان کند. فروش سهم الارث هر کدام از وراث تنها با در دست داشتن این گواهی امکان پذیر خواهد بود. بدون دریافت گواهی انحصار وراثت، در حقیقت می توان گفت سندی به نام وراث نیست تا بتوانند در مورد فروش ملک موروثی تصمیم بگیرند.
در صورتی که امور مربوط به دریافت گواهی انحصار وراثت را به بهترین وکیل ملکی بسپارید، می توانید نصف هزینه وکالت را در ابتدا و مابقی را پس از صدور گواهی پرداخت کنید.

اظهارنامه مالیات بر ارث چیست؟

بیشتر وراث در مورد اظهارنامه مالیات بر ارث با سوالات بسیاری مواجه می شوند. در ادامه بهتر است در این مورد نیز اطلاعاتی هر چند کلی به دست آورید. تمامی کارها و امور باقیمانده و ناتمام متوفی، مشمول مالیات بر ارث می شود که البته می تواند شامل برخی معافیت ها باشد.
بهتر است بدانید وراث و ارث باقیمانده را می توان در حالت کلی در سه گروه و طبقه دسته بندی نمود که برای هر کدام مالیات متفاوتی در نظر گرفته می شود. مسلما طبقات پایین تر، مالیات بر ارث کمتری خواهند پرداخت. در قوانین جدید انحصار وراثت 1402، تاخیر در ارائه اظهارنامه مالیات بر ارث مشمول جریمه نخواهد بود. اما بهتر است این کار را بیش از یک سال به تعویق نیندازید. در این خصوص هر کدام از وراث می توانند سهم خود را جداگانه پرداخت کنند.

این مقاله را برای دیگران ارسال کنید

Telegram
WhatsApp

سایر مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش مسائل حقوقی املاک

به طور مستمر مقالات علمی یا ویدئوهای آموزشی در سایت بارگذاری خواهد شد تا دانش حقوقی و عملی کاربران گرامی افزایش یافته و در موارد مشابه از آنها استفاده کنند.

تهیه گزارش از پرونده جریانی دادگاه

مطالعه و بررسی اوراق پرونده و دلایل و مدارک طرفین در پرونده و ارائه راهکار منطقی و مناسب جهت دفاع در جلسات رسیدگی دادگاه

درخواست تنظیم قرارداد ملکی

با بررسی مسائل حقوقی مرتبط با ملک، قراردادی نگارش می شود که حتی الامقدور مخاطرات جانبی در نظر گرفته شود تا اختلافات احتمالی به حداقل برسد.

ارزیابی اسناد و مدارک

با مراجعه حضوری به مراجع ذیصلاح از جمله اداره ثبت اسناد و املاک و یا شهرداری و یا از طریق سایت و لینک معرفی شده از طریق اداره ثبت اسناد و مطابقت آن ها با اسناد موجود؛ اصالت مدارک ،ارزیابی و مورد بررسی قرار می گیرد.

وکالت در دعاوی ملکی

جهت درخواست وکالت در دعاوی مرتبط با املاک ، ابتدا با شماره تلفن: ۰۹۱۷۳۲۸۲۴۸۸ تماس گرفته یا در واتساپ پیام دهید، تا در سریعترین زمان ممکن، مسئول دفتر با ارسال پیامک، ضمن اعلام آدرس، تاریخ و ساعت مشاوره حضوری را جهت بررسی حضوری موضوع و یا بررسی مدارک به شما اعلام نمایند.

مشاوره تخصصی ملک

مشاوره تخصصی ملک